
Greenhives doet al een aantal jaren de productie van de Intocht Utrecht in opdracht van Stichting Stadsontspanning Utrecht en de gemeente Utrecht, samen met een groot team van vrijwilligers, bestuur en artistiek producent. De laatste jaren zijn we steeds meer gaan kijken hoe we dit grootste publieksevenement van Utrecht kunnen verduurzamen en maatschappelijk relevanter kunnen maken.
Duurzaam
Verduurzamen hebben we gedaan door een aantal sessie smet Green Events te organiseren om te kijken waar duurzame winst te behalen valt. Zo hebben we alle ingehuurde horeca verzocht geen plastic wegwerpspullen te gebruiken, ballonnen in de ban gedaan, fietstoegankelijkheid vergroot en de versiering van de boten aangepakt. Hiervoor heeft een school van oude kleren vlaggetjes gemaakt om de botenparade van de intocht te versieren. We hebben spandoeken van Rookvrije generaties opgehangen en gekeken naar gezondere snacks in de foodtrucks.
Maatschappelijk
Maatschappelijk hebben we veel stappen gezet. De intocht is voor alle kinderen van de stad Utrecht waarbij het belangrijk is ook groepen te betrekken die niet vanzelfsprekend naar een cultureel evenement in de binnenstad komen. Elk jaar verbinden we dan ook een aantal maatschappelijke projecten om deze kinderen wel naar de intocht te krijgen. Zo organiseren we samen met het ROC Utrecht een audiëntie met Sinterklaas na de intocht, waarbij gezinnen aanwezig zijn die zich via de voedselbank hebben ingeschreven. Hierbij krijgen alle aanwezige kinderen ook een kado dat weer is ingeleverd door mensen die speelgoed over hebben bij het ROC.
Huisstijl
De huisstijl is sinds 2021 helemaal aangepast en vriendelijker en toegankelijker geworden, waarbij we een onepager hebben ontwikkeld waarin we uitleggen waar de intocht Utrecht voor staat en wat we belangrijk vinden.