
De opgave voor de Cleanup Day op Schiphol was een dag te organiseren waarbij alle afdelingen van Schiphol betrokken waren en waar ook de externe partijen en stakeholders (digitaal) naartoe zouden komen. Op Schiphol geldt dat een opgeruimde omgeving een veilige omgeving is. Er zijn veel bouwplaatsen en dus ook veel aannemers aan het werk. Deze externen hebben een grote rol in het opgeruimd houden van Schiphol en in het duurzaam omgaan met hun materialen. Daarnaast wilden we alle andere afdelingen op de een of andere manier ook laten nadenken over het opgeruimd en dus veilig houden van hun omgeving/ werkplek.
Een aantal van de vele activiteiten die georganiseerd zijn:
Airside Safetyride: een bustocht langs de vliegtuigopstel plekken om te zien welke impact bijv. bagagecontainers hebben die blijven staan.
Safety Talkwalk: Er zijn telkens groepjes gevormd met schoonmakers, mensen van de winkels en andere stakeholders om met elkaar door de terminal te lopen en te leren van elkaar wat prettig werkt en begrip te krijgen voor elkaars standpunten en acties.
Plak het strak: de 1,5 meter stickers, houdt afstand zijn vervangen in de terminal waardoor het voor de passagiers weer netjes eruit zag hetgeen mede bijdraagt aan een veilig en opgeruimd gevoel
Bagagekelder helder: in de bagagekelder worden vaak spullen weggezet, die daar niet horen en blijven staan. Daarnaast zit de vloer vol labelstickers hetgeen er rommelig uitziet. Er is een grote opruimactie gehouden.
Loos je overtollige digitale bagage: er is een online workshop georganiseerd hoe je je schijf overzichtelijk en op orde kan houden, met de nadruk op weggooien, aangezien er veel te veel bewaard wordt en dit veel onnodige energie kost
KonMarie workshop: hoe hou je je werkplek thuis en op kantoor overzichtelijk, veilig en netjes volgens de methode van Marie Kondo, de Japanse opruimgoeroe.
Awareness campagne
Naast alle activiteiten is er een awareness campagne ontwikkeld met een animatiefilmpje, posters en berichten om alle betrokkenen te bereiken middels nieuwsbrieven, intranet, posters etc. In de uitingen “Give me five” werd gevraagd om 5 minuten van je tijd om elke dag eventjes op te ruimen en te letten op een veilige en opgeruimde omgeving.